PGS - Vinteren 2017/18

goglimonke
13.11.2017 kl 11:24 PGS 909

Her blir det nedoverbakke. Drittfirma i drittmarked. Jeg sitter på noen bear i denne, første forsøk for meg i shorteverden.

Sikter på kr 7.

Når det er sagt, så må det vel snu opp en eller annen gang..
laettis
07.12.2017 kl 00:38 426

Problemet med disse seismikk-selskapene, sammen med offshoresektoren, er at de har blitt nedsablet grunnet høy opptak av gjeld mens prisen på olje var over $100. Så der sitter de med latterlig høy gjeld og dårlig cashflow. De har blitt rene opsjoner. Men, selv slike opsjoner faller aldri endeløst til bunnen, hva enn bunnen er. Se på Polarcus, Seadrill, EMGS osv. Nå har jo PGS falt og falt men, 3 forsøk på å få den under 12kr har feilet. Teknisk så har den også bunnet ut og det ser faktisk litt lovende ut på kort sikt. Bare det faktum at det er så lite interesse for aksjen på Hegnar kan indikere at de aller fleste har kapitulert Og det i seg selv er som regel positivt.
Redigert 07.12.2017 kl 00:41
Matsern
07.12.2017 kl 01:45 439

Teknologi og evnen til å nedskalere er viktig. I gode tider kan alle gjøre det bra. EMGS skiller seg ut med sin unike EM-teknologi og treffsikkerhet i Barentshavet. I tillegg har EMGS klart å kutte kostnadene med cirka 70% ved å drive smart i nedgangstider ved blant annet å ikke eie skipene selv, men chartre de.
PGS sitter stuck med sine gigaskip og store kostnader. Det samme problemet er det med PLCS, selv om de har en litt mer strømlinjeformet flåte som er enklere å vedlikeholde er kostnadene likevel relativt store i forhold til inntektene.
SBX har en 2d teknologi som knapt er etterspurt, samtidig som tilbudet er stort. De kommer til å gå konkurs i løpet av 2018.
Redigert 07.12.2017 kl 01:59
Matsern
07.12.2017 kl 02:47 413

Skal du ha en god seismikk aksje på OSE som er i rett marked og har en god balanse, er Magseis det rette valget. Er lite underpriset selskap I sterk vekst. Utrolig nok er det liten handel i aksjen, selv om selskapet tjener penger.

Mange tror kanskje at EMGS sine glansdager er over og at det er kroken på døra der snart. De som mener det, tar grådig feil mener jeg. Det er nettopp nå som usikkerheten rundt fremtidig oljepris er stor, at tjenestene til EMGS kommer til sin rett. Dataene de selger kobles sammen med 3D seismikk for å de-risking. Statoil drillet 6 letebrønner bare på grunn av data fra EMGS i år. Data fra den ene brønnen medførte at det ble oppdaget en helt ny letemodell som kan brukes mange steder på norsk sokkel i følge letesjefen i Statoil.

Matsern
07.12.2017 kl 08:23 363

ABG Sundal Colliers har kursmål 1kr på PGS og 4,5kr på EMGS. Det betyr at de verdsetter PGS til 338 mill og EMGS til 411 mill
laettis
07.12.2017 kl 09:25 330

Har ikke fulgt så veldig mye med EMGS men, har fått med meg at den har falt og falt. Ser av grafen nå at den har doblet seg etter å ha dannet en bunn på 2.09kr.

PGS er godt mulig er verdt 1kr men, det er en stund igjen før den evt. kmr til å bli priset på det nivået. Før det er muligheten fint tilstede for en del rekyler opp. Jeg er ganske sikker at vi skal opp nå. Hvem vet hva som skjer med oljeprisen om 1 år. Kanskje den stiger til $75-80. Det er mye om og men men, skulle den stige så vil jo det være positivt for de aller fleste olje- og service aksjer.
Matsern
07.12.2017 kl 10:49 309

Det som er skummelt med PGS, er at behovet for deres svære skip med mange streamere vil være fraværende i lang tid, kanskje flere år.
laettis
07.12.2017 kl 11:03 286

Ser ut til at jeg timet bra på inngangen min her igår på 0.51kr på x3 bull. Vi skal ihvertfall og tette gapet på 16.5kr tror jeg da det vil være en del shortinndekking her.