Soff, en potensiell vinner?

solid1
12.01.2018 kl 13:22 SOFF 1887


Det meldes i dag at Petrobras skal opp med ni nye fullskala produksjonssystemer i Santos-bassenget de neste ti årene. Disse kommer i tillegg til de som allerede er ute på anbud, opplyses det.

Vil dette virke positivt inn på aktivitetene til f.eks. Solstad – Farstad?
(mener at spesielt Farstad var tungt inne i de områdene tidligere)

Basert på innsidehandler i Soff (de siste rundt kr 6.-), samt at selskapet ligger på det halve nå enn bare for noen måneder siden synes/tror jeg selskapet er priset lavt. Har du synspunkter?
Tapas07
12.01.2018 kl 13:46 1876

den ser fin ud :D
og ja der kommer aktivitet

tror at doff står stærk i brasil, men der sker også noget i us, mexico, osv

må håbe raterne snart kommer op, og at skibene kommer lidt op i værdi

dof, soff, havila er jo helt sønder skudt, vi må håbe de har heged oljen rigtigt på 30 usd... haha 2 år frem....måske ?
let at være bagklog
solid1
12.01.2018 kl 13:57 1854

Vet ikke om jeg forstår deg rett.
Mener du at det er to år frem til økt aktivitet?

Hvorfor da innsidekjøp til kr 6.09 for bare dager siden?
kmstore
12.01.2018 kl 14:33 1821

Ang Brasil så er det viktig å ha i bakhodet at markedet der/Petrobras sterkt favoriserer båter med brasiliansk flagg, så det er ikke gjort i håndvendig å komme seg inn på markdet der med utenlandske båter. Forøvrig en veldig god artikkel på Sysla om hvordan det brasilianske markedet fungerer og de ganske spesielle vilkårene som gjelder for båter som er bygget i Brasil/har brasiliansk flagg kontra utenlandske båter.: https://sysla.no/maritim/slik-havnet-dof-foran-andre-norske-rederier-brasil-koen/

DOF har ca 17 båter med Brasil-flagg, så de er iallefall posisjonert for en evnt oppgang i markedet der. Ang Farstad så hadde del vel 3 båter med brasil-flagg, Solstad og DESS vet jeg ikke. Så usikker på hvor mange båter totalt i dagens SOFF-flåte som har brasiliansk flagg.

Ang innside-handlene i SOFF i desember så var vel et par personer i administrasjonen der som handlet aksjer for hhv ca kr. 10.000 og 20.000 hver..så vet ikke hvor mye vekt man skal legge på disse handlene.

Redigert 12.01.2018 kl 14:35 Du må logge inn for å svare
Studenten86
13.01.2018 kl 14:30 1552


4/12 - Lars Peder Solstad - 100,000 aksjer til 4,80 nok per - 480,000
4/12 - Anders Hall Jomaas - 20,000 aksjer til 4,80 nok per - 96,000
4/12 - Terje Vareberg - 80,000 aksjer til 5,0807 nok per - 406,456
5/12 - Tor Inge Dale - 6,200 aksjer til 4,80 nok per - 29,760
15/12 - Per Stand - 30,000 aksjer til 5,8035 nok per - 174,105
19/12 - Liv Karina Døsen - 1,600 aksjer til 6,12 nok per - 9,792
19/12 - Andrea Hatteland - 3252 aksjer til 6,13 nok per - 19,935

Sum 1,236,048 nok. Alle unntatt Solstad selv mangedoblet sin posisjon, eller hadde 0 aksjer i utgangspunktet.
Kanskje ikke voldsomme innkjøp, men ikke helt hva du avfeier de med heller kanskje kmstore. Hvordan man skal vektlegge det... Tja, ledelsen prøver å gi tydelig signal om tillit til selskapet tenker jeg. Om en vil lese det som desperat trekk, eller lovnad om ting i vente, det må en vel tolke selv. Leser det som positivt, dog legger jeg ikke veldig mye vekt insider-handel normalt.
kmstore
14.01.2018 kl 10:52 1291

Du har helt rett, takk for oversikt. Det var kun de to siste handlene jeg hadde i bakhodet. Den til Solstad 4/12 var jeg klar over, men tenkte av den utgjorde kun en ca 0,5% økning i hans totalbeholdning på ca 21,8 mill aksjer, så vektla egentlig ikke den så mye...men ser nå ved nærmere ettertanke at den har betydning.

Flere av de øvrige handlene er jo på det man kan betegne som "godt merkbare beløp" hvis man legger en "vanlig" privatøkonomi til grunn (?). Så ja, kan tolkes som et tydelig signal om tillit til selskapet.

Redigert 14.01.2018 kl 12:54 Du må logge inn for å svare
Studenten86
13.01.2018 kl 14:09 1544

Main area of operations: Brazil, Australia and Norway.
AHTS 33, PSV 22.
Q2-2017 presentasjon side 12.

At SOFF har tilstedeværelse i Brasil er sikkert, men vet ærlig talt ikke hvor stor den er.
Det er et av deres strategiske satsingsområder.
Og fremtidsplanen for områdene NCS, AUS og Brasil er å vedlikeholde deres sterke posisjon skriver de.
Side 12 i Q3-2017 presentasjonen.

Konkret antall båter og flagg må en nesten skrive til IR, eller gjøre dypdykk for å få detaljerte svar om.
Blackwhite
13.01.2018 kl 15:26 1499

Det blir spennende å se hva nedgangen i netto rentebærende gjeld er nå. Aktiviteten må ta seg betraktelig opp etterhvert som låneforfall nærmer seg. Og når det er spådd en hard vintersesong er ikke dette min hest i dette segmentet. Jeg tror på mer nedside fra dette nivået.
hastde
15.01.2018 kl 09:21 1021

Artikkel fra Sysla:
https://sysla.no/maritim/solstad-farstad-sjefen-avviser-de-trenger-nye-gjeldsforhandlinger/


Norges desidert største offshore-rederi har hanket inn flere nye kontrakter den siste tiden.

Rederisjefen mener å se at aktiviteten i markedet bedrer seg.

– I hvert fall om en ser på kommende sommerhalvår. Noen begynner å tenke at det kanskje er på tide å sikre seg båter, spesielt innen segmentene som er knyttet opp mot rigg, sier Solstad.

Det gjelder primært ankerhåndterings- og forsyningsskip.

Markedet for de store, svindyre subsea-båtene, vil være dårlig en stund til, tror han.

– Jeg tror den virkelig gode utnyttelsesgraden for disse skipene ligger litt frem i tid. Det er en del som skjer innenfor offshore vind, subsea og vedlikehold, men det vil nok ta lengre tid før vi er tilbake til normalen.

Fordel å være større selskap

Ett av argumentene for å slå sammen fire rederier til storrederiet SolstadFarstad (se mer i fakta), var å spare kostnader.

Rederiet hadde etter sammenslåingen som ambisjon å utløse inntil 600 millioner kroner i årlige synergier.

Like før jul opplyste de at 400-millionersmerket allerede var nådd.

Samtidig økte rederiledelsen målet til inntil 800 millioner.

– Vi ser veldig positivt på det. Der er en del fordeler med å være et større selskap, som vi ikke ville fått ellers, sier Solstad.

Ferdig med å nedbemanne

– Har dere bevist at sammenslåingen var riktig?

– Vi hadde stor tro på at vi skulle klare det, og det har vi.

Forrige uke ble det kjent at rederiet sier opp inntil 30 sjøfolk. Med det er nedbemanningen i rederiet over, ifølge Solstad.

Dermed må ytterligere innsparinger hentes andre steder fra enn gjennom posten for mannskapsutgifter.

– Vi gjør innsparinger på alt mulig, blant annet innkjøpsavtaler, sier Solstad.

Aksjen raste

Da fusjonen var formelt gjennomfør onsdag 21. juni i fjor, fikk aksjen fikk et lite hopp til 10.95 kroner. Fortsatt var den bare en brøkdel av hva den sto i i toppåret 2014.

Men etter fusjonen var et faktum, raste den på nytt.

Etter bunnoteringen på like under 4 kroner i slutten av november i fjor, ligger kursen nå rundt 6-tallet.

– I den grad dere lykkes gjenspeiles ikke det i aksjekursen?

– Kursen vil jeg ikke kommentere. Det vi kan gjøre er å drive godt, vinne kontrakter og få ned kosten, og vi har stor tro på det vi holder på med selv. Det håper vi vil vise seg i aksjekursen etterhvert også.

Ingen ny restrukturering

Ved siste kvartalsrapportering hadde SolstadFarstad en netto rentebærende gjeld på nærmere 27 milliarder kroner.

Den var da redusert med halvannen milliard siden sammenslåingen.

– Må det skytes inn mer penger i SolstadFarstad?

– Vi har fått til en løsning med våre långivere og aksjonærer som vi mener er solid og som skal ta oss gjennom nedturen. Vi jobber for at det skal vi klare, og det at vi klarer å ta ned kostnadene ytterligere og hente ut mer synergier er voldsomt positivt, sier Solstad.

– Så det er ingen ny restrukturering av gjeld i vente?

– Neinei, dette skal vi få til.

– Kan ikke si eksakt tidspunkt

De fleste rederier har fått pusterom fra bankene frem til cirka 2020, med betalingslettelser og utsatte forfall.

Dersom ikke ratene i markedet hever seg innen den tid, vil mange få problemer.

– Når må oppturen komme for at dere skal klare dere?

– Vi kan ikke si noe eksakt tidspunkt. Men slik ting utvikler seg markedsmessig nå, ser det ikke dårligere ut enn da vi gjorde vår restrukturering. Kanskje tvert imot.
kmstore
15.01.2018 kl 10:34 963

Solstad mener at aktiviteten i markedet bedrer seg, og da spesielt innen ankerhandling og supply (som jo er de båttypene det er mest overkapasitet på pt).

Solstad ser også veldig positivt på prosessen med kostnadskutt de har iverksatt (og som nylig ble oppjustert til kr. 800 mill/år), og mener også at de har lykkes med å slå i sammen de fire rederiene.

Solstad heller ser ikke for seg noen ny restrukturering av selskapets gjeld.

I sum summarum så høres dette bra ut; selskapet klarer å følge den strategien de har lagt opp til + oppnår de resultatene de forventet. I tillegg så er etterspørselen i flere segment i markedet i bedring.


Redigert 15.01.2018 kl 10:35 Du må logge inn for å svare
solid1
17.01.2018 kl 12:38 672

Takker for info.
Det kan bli morsomt å følge denne de nærmeste uker / måneder.
Tåka
20.01.2018 kl 13:38 421

Hva tror dere fremover?
Tapas07
20.01.2018 kl 15:39 358

jeg har en lille bid i både soff, doff, havila, og er optimistisk

de spillere som overlever får større % del af markedet, gæld er nedskrevet og trenden er vendt

det er jo ikke kun drift som tæller, hvem har låst usd. kursen rigtigt imod nok, har nogen lavet lange olje kontrakter mens prisen er i bund, da de jo bruger en del brændstof.
så handel af disse kontrakter samt skibsværdi, er vel større end drift??

om nogen tid, kommer der mere automation, og de vil benytte mere IOT/robot teknologi.

svært at spå hvem der tager de rigtige beslutninger i fremtiden.

soff er vel højst gearet i form af gæld imod skibe, som fredriksen selskaber er, og vil sikkert også betale høje udbytter.
tja måske bølgerne går højst i soff??

måske nogen som har indsigt på divireteter/kontrakter/optioner.

de skulle jo lave lange kontrakter på oljen mens den stod i 30 usd, og låst dollar kursen for nogle måneder siden...
og tror også de har forstand på dette spil.
mener aker bp/lundin/statoil gjorde det godt med j sveardrup i disse kontrakter

reelt er der ikke så mange skibe i oplag, da mange har mistet licensen og her i 2018 kommer der flere til, for at de skal godkendes skal de bruge mange usd pr. skib, og da skal raterne næsten dobbles før disse tjener penge.
og ingen vil bruge penge nu!

lykke til...
hastde
20.01.2018 kl 18:13 271

Tror det kommer til å gå litt sidelengs fram for q4, da mange nok er veldig spente på de resultatene. Lars Peder Solstad har vært relativt aktiv i media den siste tiden, så hvis han fortsetter å guide positivt så kan den nok gå før det og. Aktiviteten kommer framover, så det er bare å vente tålmodig. For min del synes jeg det var veldig positivt at han gikk ut og sa at en ny restrukturering ikke er nødvendig. Med i underkant av 150 skip så er Solstad superspennende å sitte i når markedet nå tar seg opp. Innsparingene som de har meldt går også strålende, så at vi kan bli positivt overraska på q4 skal vi ikke se bort i fra.