3.500 NRK-ansatte skal betale lisens

cappit
13.01.2018 kl 16:47 NRK 945

Kan få 10-12 mill. fra NRK-ansatte

Departementet ser heller ingen grunn til at rundt 3.500 NRK-ansatte skal ha fritak for kringkastingsavgiften, og foreslår å oppheve denne adgangen. Det vil gi NRK økte inntekter i størrelsesorden 10-12 millioner kroner per år, ifølge departementets oppslag.
Leder for NRKJ, Richard Aune, er ikke umiddelbart begeistret for lovendringen.

https://kampanje.com/medier/2018/01/na-skal-ingen-slippe-unna-nrk-lisensen/
Nå gir vi gass
13.01.2018 kl 17:07 908

"- Er det ikke også vanlig at man får tilgang på det produktet man er med på å lage?

Hvis jeg arbeidet i en bedrift, men måtte betale for å holde meg orientert om bedriftens produkter, hadde jeg takket nei til både bedriften og produktene.

Men ellers mener jeg at alle mediebedrifter, aviser og andre medier, burde få betalt propagandaen og reklamen fra egne interesserte lesere. ( Som også andre politiske og/eller religiøse organisasjoner burde.)

Så kunne de (eventuelt) dø sakte ut, og overlate media til frie aviser som har interesserte produsenter og lesere.
Så kunne bakmenne, som sitter med aksjemajoriteten i de fleste av verdens media sitte med skjegget og sin inflytelse , i postkasse eller oppe i rumpa.
Redigert 13.01.2018 kl 17:08 Du må logge inn for å svare
cappit
13.01.2018 kl 19:48 808

Greia er at NRK har fått tillatelse (bukken til havresekken) til selv å innkassere en offentlig avgift. Denne har intet med produktet å gjøre og det blir helt feil at ansatte i NRK ikke skal betale en offentlig avgift bare fordi de arbider i NRK.

Blir som om de som jobber innen skatt ikke skal betale skatt dette gett
OZZY
14.01.2018 kl 08:47 659

selvom man jobber på Rema får man ikke gratis mat av den grunn
stella polaris
14.01.2018 kl 09:28 623

Jeg har jobbet i årevis i offentlige etater uten å få så mye som et smørbrød, så hvorfor skal NRK-ansatte ikke betale NRK-
avgift?
alph
14.01.2018 kl 11:48 552

Er hensikten med disse offentlige etatene du jobbet i, å produsere smørbrød?

NRK-ansatte vil naturligvis kreve dette kompensert, så jeg tror ikke noen skal ta gleden på forskudd over at det nå blir trangere kår for de venstrevridde journalistene..
cappit
14.01.2018 kl 12:06 529

NRK rakner
NRK taper kampen om seerne/lytterne. Hittil har de kunnet løpe til politikerne for å få mer penger til færre kunder.
Sett fra den vinkelen har NRK et kjempeproblem som bare blir værre idet mediabransjen endres raskere en noensinne.

Trenger vi en bedrift med 3.500 ansatte for å få dekket våre daglige behov? Hva gjør alle disse ansatte?
Når mye av lisensavgiftene bl.a. går til fete pensjonsforpliktelser til ansatte? Så fete at NRK ikke får penger nok til ny programskapning?
NRK har ikke livets rett i nåværende form - et skrekkens eksempel på en bedrift med svak ledelse og sterk fagforening dette gett
kinnel
14.01.2018 kl 18:57 381

Hvem i h... er så dumme at de betaler lisens for å bli indoktrinert?
stella polaris
14.01.2018 kl 19:35 343

Svar til : alph : Nei, men jeg vet at noen private bedrifter spanderer lunsj og andre goder. Jeg har hovedsakelig jobbet i offentlig forvaltning, og som sagt ingen goder.
Hvorfor i all verden skal NRK-ansatte har fritak for kringkastingavgiften,?

alph
14.01.2018 kl 22:41 244

Vel et åpenbar faktor ville være for å holde seg ajour med det arbeidsgiveren produserer av innhold. På samme måte som journalister som er ansatt i de forskjelleige avishus får gratis abonnement på avisene de lager.

Det som når skjer er naturligvis at fagforenigene vil få gjennom at de skal ha kompensert for dette. Og så kommer ekstra arbeidsgiveravgift og andre sosiale utgifter på toppen. Litt mer tungtvint med andre ord, men muligens til en slags glede for alle som har et problematisk forhold til disse ansatte..

Som offentlig ansatt så tipper jeg du har en pensjonsordning som de fleste i privat sektor kan drømme om. Men det anser du muligens ikke som et gode?
Torine
14.01.2018 kl 23:13 203

Når ansatte har gratis kringkastingsavgift skal arbeidsgiver hvert år oppgi denne for fordelsbeskatning. Det regner jeg med NRK har gjort.
cappit
15.01.2018 kl 10:25 125

NRK har problemer de nye ytringsformer gett:

Det er også enighet om å skrote NRK-lisensen og finne en ny inntektsmodell for allmennkringkasteren.

https://www.aftenposten.no/kultur/i/ddmqWw/Regjeringen-bevarer-Nasjonalgalleriet_-men-skroter-NRK-lisensen

Og husk at det er vårs på HO som ga regjeringen et kvalifisert grunnargument til å skrote hele greia!
Redigert 15.01.2018 kl 10:31 Du må logge inn for å svare