Conan Exiles - Spilte timer på Steam EA vs. Full Launch

Krafer
FUNCOM
16.05.2018 kl 09:15
19874

Lager en egen topic med fokus på utviklingen i spilte timer pr. døgn på Steam nå i forhold til etter EA launch. Linken viser graf med sammenligning dag for dag etter lanseringene. Begge lanseringene var på en tirsdag så ukedagene sammenfaller slik at sammenligningen kan gjøres uten å måtte justere noe for det.
Kommer til å oppdatere linken i dette startinnlegget (forhåpentligvis) jevnlig en stund.

http://i66.tinypic.com/nqz08y.jpg

CE er forøvrig akkurat inne på listen over topp 10 mest spilte lister på Steam akkurat nå.

De som ikke liker informasjon som dette (fakta) behøver ikke å utrykke det i denne tråden. Skriv heller om noe du selv er opptatt av i en annen tråd :)
Krafer
11.06.2018 kl 09:23
2570

re Tool
Neida det er ikke viktig å få dette til å virke som en helt unik utvikling. Fokuset i denne tråden er selvs utviklingen så slutt å tillegg meg all verdens baktanker. Skulle gjerne gjort en skikkelig sammenligning utviklingsmessig i forhold til tilsvarende spill men har dessverre ikke tid.

Men det er uansett ikke bra at CE mister spillere i denne hastigheten. Funcom sa jo selv at DLC'ene vil det trolig bare være aktive spillere som kjøper og da er nivået av aktive spillere viktig. Nivået er sterkt synkende og dermed også potensialet for inntekter fra DLC'ene.

Når det gjelder nivået nå i forhold til EA så var det i går 130236 flere spilte timer enn ved samme tid etter EA (422509 mot 292273 timer). Nivået var derved 44,56% høyere nå. Så nivået er en del høyere men utviklingen har vært rimelig lik bortsett fra at toppen ikke ble like høy denne gangen og utviklingen de to første ukene denne gangen var rimelig flat mens forrige gang startet fallet allerede uke 2. Så det at fallet startet en uke senere er hovedårsaken til at nivået er høyere. Så blir det jo veldig spennende å se hvor nivået begynner å flate ut denne gangen og hvor stor effekt salg vil ha i år. Salgene bør jo slå inn en del kraftigere i år enn i fjor.
100 Bagger
11.06.2018 kl 10:34
2480

Samtidige spillere synker ikke så fort denne gang. Det har du visst glemt :)
Krafer
11.06.2018 kl 10:45
2458

re 100 Bagger
Tror du spilte timer i løpet av et døgn er et måletall helt uavhengig av samtidige spillere?
Tool
11.06.2018 kl 10:54
2433

Krafer
Poenget vel at uansett hva man skal legge frem for å vise en gitt utvikling må man også ha noe å sammenligne med, uten det blir det jo meningsløst.
Er dette normalen? Er det en enestående utvikling? Skjer dette med andre lanseringer eller ikke? Mange spørsmål her...
Krafer
12.06.2018 kl 06:56
2280

re Tool
Synes tallene er av interesse uavhengig av om de kommer med en konsekvensanalyse og avhandling om hvor normalt dette er.
Som vanlig så stilles det langt strengere krav og forventninger når tall som presenteres er en smule negative.
Foreslår at du selv lager en analyse av hva som er normal utvikling for sammenlignbare spill.

Her er dagens meningsløse grafer:
http://i67.tinypic.com/23h3b4w.jpg
http://i63.tinypic.com/6p5e00.jpg

For å blidgjøre deg Tool så skal jeg passe på å nevne at peak samtidige var på 19,203 i går. Det er vel viktig i følge deg.
Siden det er litt vanskelig å se nøyaktig differanse i grafene så kan jeg jo også nevne at differansen mellom EA og FL nå er nede i 101.533 spilte timer. Den laveste differansen på 22 dager så ikke la Bagger lure deg med at differansen stiger dag for dag ;)
Tool
12.06.2018 kl 08:46
2195

Vel Krafer, slik du presenterer disse tallene blir det som å klage på at en ny biltype selger dårligere etter noen måneder uten at nevne at dette gjelder alle typer biler. En annet interessant faktor med den selektive postingen du bedriver er jo at du trodde faktisk ikke dette skulle selge nærmest noe på PC, og så etterpå klage for at de etterpå ikke er helt i verdenstoppen på PC. Hele året og fjoråret var vel alt du kom av samme greiene. Så 0 kroner kommer av dette ihvertfall.

Month Avg. Players Gain % Gain Peak Players
Last 30 Days 22,470.3 +913.5 +4.24% 49,230
May 2018 21,556.8 +17,903.7 +490.10% 49,230
April 2018 3,653.1 +1,768.6 +93.85% 12,326
March 2018 1,884.5 -672.4 -26.30% 3,677
February 2018 2,556.9 -703.1 -21.57% 5,087
January 2018 3,260.1 +642.5 +24.55% 5,746
December 2017 2,617.6 +755.2 +40.55% 5,225
November 2017 1,862.3 -25.7 -1.36% 4,079
October 2017 1,888.0 -1,117.1 -37.17% 4,083
September 2017 3,005.1 -574.7 -16.05% 7,143
August 2017 3,579.8 +2,009.7 +128.00% 12,971
July 2017 1,570.1 -224.5 -12.51% 3,113
June 2017 1,794.6 -331.3 -15.58% 3,608
May 2017 2,125.9 -1,784.6 -45.64% 3,909
April 2017 3,910.4 -3,069.8 -43.98% 7,645
March 2017 6,980.2 -14,886.2 -68.08% 15,967
Hektar
12.06.2018 kl 09:12
2160

Du krangler med absolutt alle du? Det skal rett og slett ikke gå an å legge frem tall og fakta eller ytre en menig uten at du MÅ protestere på alt som ikke passer din egen posisjon.
Krafer
12.06.2018 kl 09:28
2127

re Tool
Nei å presentere disse tallene blir som å synliggjøre tallene slik de er. Sånn statistikkgreie vettu. Det har en verdi å se hvordan tiing utvikler seg.

I stedet for å bruke masse tid på å være sutrekopp og komme med masse løse påstander, kunne du jo feks. sammenlignet litt med andre spill i stedet. Hadde ikke det vært mye mer matnyttig?

CE har i spilte timer falt ca 50% på 3 uker (tatt siste 7 dager og sammenlignet med tilsvarende 7 dager 3 uker før). En halvering på 3 uker er det min løse påstand at ikke er helt normalt. Ark's høyeste fall på månedsbasis har været 22,74%. På månedsbasis har man også største fall for Rust 29%, Dayz 33,3%.og The Forest 41,7%.
AksjeRik
12.06.2018 kl 11:10
2063

Plasseringer avancerar igjen i alla land på Xbox ..

#7 Spanien (8)
#11 UK (13)
#10 Frankrike (15)
#12 Australien (15)
#14 Tyskland (17)
#21 Kanada (25)
#28 US (34)
#25 Nederländerna (26)
#34 Italien (42)

Kontra i går :
#8 Spanien (19)
#13 UK (28)
#15 Frankrike (18)
#15 Australien (19)
#17 Tyskland (18)
#25 Kanada (29)
#34 US (31)
#26 Nederländerna (32)
#42 Italien (50)
Tool
12.06.2018 kl 11:30
2035

Såså, klager ikke på alt og har heller ingen særlig posisjoner jeg må forsvare om det er dere tenker.
Men det må da være mulighet å stille spørsmål med skriveriene deres, virker som det er mye dere ikke tenker på her.

Ser Krafer nå snakker om frafall. Javel, hva betyr egentlig det da?
Sammenligningen på frafall er altså CE som er et spill som etter EA mistet VELDIG mange spillere og av den grunn fikk et enormt oppsving når spillet ble relansert. Blir det da korrekt å bruke det høyeste punktet i det formidable oppsvinget for så å sammenligne frafallet fra det punktet med andre spill som ikke hadde hverken dette fallet eller bykset i spillere, og deretter konkludere med at CE gjør det dårlig? Ville det ikke vært mer naturlig å se hvor spillerantallet nå stabiliserte seg og sammenligne dette med gjennomsnittet av spillere i EA?
Krafer
12.06.2018 kl 11:53
2007

re Tool
Litt av poenget er at du bare stiller spørsmål. Greit med spørsmål også men du kunne jo lagt en liten innsats i å kommet med litt interessante fakta på det du hele tiden spørr etter. Er lov for alle å bidra med interessante fakta så kan man jo få belyst flere aspekter. Kanskje du greier å bidra med at du selv ikke synes dette er så meningsløst :)

Hvis du ser på det jeg skriver så er det nåværende trend jeg kommenterer mest. Altså hvordan utviklingen fortsatt er og ikke nødvendigvis hvor langt man er under toppen. Jeg ser også etter tegn til stabilisering og det er selvsagt av stor interesse hvor dette skjer. Men jeg ser da ingenting galt i å kommentere utvikling frem til man faktisk har en stabilisering. Kan ikke se noen logikk i at man bør vente til ting har stabilisert seg med å gjøre en realitetsorientering.
En ting er forøvrig stabilisering når det ikke skjer stort men regner med du også er enig i at det blir veldig spennende med både salgslisteplasseringer og endring i spilte timer/samtidige spillere når CE kommer på salg og ved litt større oppdateringer.
Hektar
12.06.2018 kl 12:11
1973

Å kjøre sammenligning med et ødelagt spill er vel ikke akkurat produktivt heller? Det brukes jo som forsvar mot absolutt alt, altså "Javel! Men vi er fortsatt over EA!" Akkurat som at et ekstra år i utvikling ikke betyr en døyt, hverken kvalitetsmessig eller økonomisk.

At frafallet er stort kan man ikke nekte på, toppen var nærmest ekstrem i forhold til tallene vi ser nå. I skrivende stund er det 8 600 stk som spiller, og jeg tror vi har sett CE over 20k for siste gang før det kommer utvidelser, med et mulig unntak neste søndag. Og utvidelsene er jo på trappene når som helst uansett.
Krafer
12.06.2018 kl 12:41
1929

Har faktisk vært under 8k i dag også,
Litt redd for at de rushet lanseringen litt for mye. Akkurat det understreker jo Funcom selv når de starter nyhetsbrevet slik:
"We’ve been working hard on technical fixes and crash fixes since we launched and we’ve been steadily patching out improvements to the technical side of the game."

Men andre spill har kommet tilbake fra nedturer så vi får se hva som skjer. La oss håpe sklia flater ut snart før det blir alt for lave spillertall.
Tool
12.06.2018 kl 13:00
1908

Hvordan i all verden skal man vite hva som defineres som et ødelagt spill da? Jeg ser dessverre ikke youtube videoer av alle spill på steam. Det man prøvde å sammenligne før det var heller ikke bra nok, på tross av å ha solgt mer enn CE og å være i samme sjanger. Ifjor sammenlignet med man f.eks For Honour, men det var heller ikke bra nok for spillet var for "dårlig".

Poenget er at CE hadde et enormt oppsving grunnet det som nevnes ovenfor, da må man enten sammenligne med lignende tilfeller, eller innse at toppen i oppsvinget ikke representerer det man trodde skulle bli fremtidig nivå på antall spillere. Selvsagt vil frafallet da oppleves som stort, spesielt med prosentvis oppdatering over korte perioder. Noe annet ville nesten vært umulig.

Ser det blir hevdet at frafallet på Rust og ARK er lite i forhold, men det er jo kun over korte intervaller som uker og maks en måned.
Ser man på totalen er jo frafallet på ARK f.eks på hele 68% og Rust på ca 64-65% per nå sett mot samme punkt som dere bruker for CE.
For CE er da totalfrafallet ca 58%

Bare fra Januar har ARK mistet nesten 35% og Rust mistet ca 31% av spillerne. Likevel settes fokuset på frafall i prosent over korte perioder.
Krafer
13.06.2018 kl 05:47
1721

re Tool
Hvilke tall er det du bruker for å beregne de prosenttallene der?
Krafer
13.06.2018 kl 05:50
1716

Dagens grafer:
http://i65.tinypic.com/33wukut.jpg
http://i67.tinypic.com/dmpusw.jpg

Ikke så mye nytt egentlig. 20% fall fra forrige tirsdag, Differansen til EA samme dag nede i litt under 91k nå. Peak i går var på 17.627.
Hektar
13.06.2018 kl 07:23
1654

Han forsøker å forvirre fakta med en kortvarig topp i januar.
https://steamdb.info/app/346110/graphs/

Som du ser er Ark i realiteten solid på sine tall med et høyt snitt. Å forvente at CE skulle holde LITT bedre på spillerne sine er tydeligvis altfor mye, da er man urettferdig. Huff.
vaarg
13.06.2018 kl 09:27
1573

Går inte jämföra med ett spel som sålt över 10 miljoner kopior, de har en helt annan spelar bas, spelt bör ha 10 x högre CCU bara på grund av den anledningen. Kolla hur rust hade för CCU när de hade 1 miljon sålda första året.
Krafer
14.06.2018 kl 05:55
1423

Får holde med en graf i dag:
http://i66.tinypic.com/28h1yki.jpg

Ned 21,55% i forhold til forrige onsdag. Ligger nå knappe 84k over tilsvarende dag i EA. Differansen har vært synkende de siste dagene. Peak samtidige på 16,783.
Venter fortsatt på de første tegnene til at fallet skal avta.
Krafer
15.06.2018 kl 07:05
1250

Kursen fikk omsider et lite oppsving i går men trenden for spilte timer på Steam er fortsatt stabilt synkende. Ligger an til 3. uka på rad med over 20% fall i spilte timer i forhold til uken før. Over en halvering av spilte timer på bare 3 uker.
Grafene:
http://i63.tinypic.com/1z2ztwm.jpg
http://i64.tinypic.com/t6xrg5.jpg

Forskjellen mellom EA og FL er nå nede i 82k spilte timer på et døgn.
Krafer
15.06.2018 kl 07:38
1213

Ser det egentlig skulle rulles ut en patch i går men at de fant ut at de måtte "take care of some last minutes issues" så den ble utsatt til i dag.
Patch note: https://steamcommunity.com/games/440900/announcements/detail/3393907301627284325

Fint at de fikser ting men for hver patch note de sender ut så bir det vel bare mer åpenbart at de gikk ut av EA litt prematurt. Det går vel igjen i mange reviews også at det er litt vel mange bugs enda. Vi får håpe spillerne gir det en ny sjanse etter hvert som kvaliteten tar seg opp.
Krafer
15.06.2018 kl 13:45
1068

Da er patchen ute og som vanlig ramler det inn en del kommentarer om ting de sier de har fikset som ikke virker å ha fikset og folk som har mistet masse av tingene sine. Virker som Funcom fortsatt sliter med å levere god nok kvalitet på det de gjør. Jeg synes de bør slutte å gape over alt for mye på en gang. Bedre å fikse noe skikkelig enn å prøve å fikse en hel masse på en gang og introdusere nye feil og uheldige engangseffekter.

Ja ja når den første bølgen med klager er over får vi se om de totalt sett har greid å heve kvaliteten på produktet og folk gidder å spille litt mer.
Redigert 15.06.2018 kl 13:46 Du må logge inn for å svare
Hektar
15.06.2018 kl 13:49
1054

Slutt å baisse nå Krafer, veien er OPP!

Får se hva slags innvirkning det har, jeg tror ikke alle slutter fordi det er buggy og kommer tilbake om noe blir fikset. Er vel mer helhetlig følelsen med spillet. Husk alle de som holdt ut med Ark gjennom alt surret som var fra lansering i EA og utover. De som liker CE spiller nok okke som og setter bare pris på at ting blir fikset. At det tiltrekker nye kunder er jeg tvilsom til, og det gjelder forøvrig DLC'en også. Men, de sa jo det var basert på eksisterende kunder så da er det nå greit nok. Ikke at jeg er enig i den strategien, men det er nå snilt å gi ut features gratis.
Krafer
15.06.2018 kl 14:25
1012

he he ja glemmer av og til at det ikke er "lov" å være negativ til noe uten at man er negativ til absolutt alt. I følge evangelistene i hvertfall.

Men bare man nevner at spillertallene er ned så har man jo selvsagt også sagt at man er short, har gitt en salgsanbefaling og at påstått aksjen skal stuuuuuupe.

Er nå litt egenrådig jeg da så driter egentlig i reglene som en del av disse skyggeredde evangelistene prøver å få alle til å følge :D

Men selv "opp"timist Hektar må vel være enig i at det hadde vært kjekt om de kunne begynne å lage patcher som ikke har negative effekter for spillerne (selv om det nok er snakk om engangseffekter). Eller god kvalitet på patchene som jeg vil kalle det da.
Redigert 15.06.2018 kl 14:26 Du må logge inn for å svare
Hektar
15.06.2018 kl 14:37
982

Heh joda men å kjøpe et Funcom spill fordi man tror det skal fungere er som å miste dyden - De fleste gjør det stort sett bare en gang.

Men altså om du leser kommentarer så er det stort sett "meh it's Funcom" som går igjen. Dette skjer jo med de fleste utviklere, men likevel er det nesten som om Funcom bygger et varemerke på dette. Får håpe det blir bedre. Er redd for at det å dra inn dreamworld tullet er stor kilde til disse problemene.
Krafer
I går kl 07:04
753

Dagens oppdatering:
http://i64.tinypic.com/mkzvbs.jpg
http://i64.tinypic.com/2f0d743.jpg

21,8% fall i spilte timer siste uke i forhold til uken før og dermed den 3. uka på rad med over 20% fall i spilte timer. CE har litt større forskjell på helg og ukedag nå enn ved EA så differansen i går i spilte timer var på 104,5k (130k forrige søndag).
Peak players i helgen var på bare 18,668. Hvis jeg skal formulere meg litt Baggersk kan jeg vel si at vi dundrer nedover.

Patchen på fredag har fått mye pepper. Recent reviews falt fra 72% til 71% og for juni ligger reviews akkurat på 70%, så helt i grenseland til å vippe over til Mixed.

Steam summer sale starter på torsdag. Da blir det spennende å se om CE greier å klatre høyt på salgslistene (første salg etter FL på PC) og om spilte timer i det minste flater ut og helst får et lite oppsving.
Redigert i går kl 07:09 Du må logge inn for å svare
100 Bagger
I går kl 07:45
700

Huff og huff.. krisen er et faktum? Haha.. Du glemmer at fallet ved EA var 30%. Det vi ser nå er intet mindre enn naturlig når man fyller på med spillere med GTS plassering #35. Det selges over 3000 kopier i døgnet på PC. På PS4 raser det fortsatt ut 5000 kopier i døgnet. Xbox kryper opp... begynner å nærme seg 1000 i døgnet.. Hva tror du det blir neste uke mens sommersalg står på?
Krafer
I går kl 08:05
681

re Bagger
Nok en gang bare slenger du ut bullshittall.
Tilsvarende uke i EA hadde et fall på 19,6%. Fatter ikke hvorfor du fortsetter å slenge ut tall når du ikke har filla peiling på hva som er riktig, Fremstår jo bare som en idiot med slik oppførsel.
100 Bagger
I går kl 08:39
620

Mye sinnasnakk nå. Enhver som sammenligner stigningstallet nå med etter EA launch ser at fallet er langt slakere nå. Etter EA launch var fallet omlag -30%. Nå er det omlag -20%. Værre er det ikke. Men så vidt jeg kan forstå så feiler du her å få med deg essensen i det som skjer. Conan Exiles har gode tilbakemeldinger og selger i mange kanaler. Det som da kan skje ved summer sale er at de klemmer til og auser ut masse spill. Det som da vil hende igjen er at de klatrer på samtidige spilte. Du prøver å mane frem et dystert bilde mens virkeligheten er noe helt annet.
Krafer
I går kl 09:30
553

re 100 Bagger
Enhver med kjennskap til matematikk som sammenligner stignigstallet NÅ og etter EA ser at fallet akkurat NÅ er brattere enn ved EA. Ref. sist uke var ned 21,8% mot samme uke i EA som var ned 19,6%.

EA hadde en høyere topp og et brattere fall de første ukene ja. Var aldri på ukesbasis helt på 30% men ikke langt unna. Men NÅ er ikke det situasjonen lenger. Prøv å vær litt oppdatert.

Nei jeg prøver ikke å mane frem et dystert bilde men i motsetning til deg så forholder jeg meg til FAKTA. Det er ikke min fantasi som tegner grafene men FAKTA. Hvor dystre de er får selvagt hver enkelt gjøre seg opp en mening av.
100 Bagger
I går kl 10:07
493

Og om du ser på dette stigningstallet i et større bilde som faktisk er esensielt.. Hva ser du da?

Du er jo helt løk når du begynner å sammenligne en periode hvor Conan Exiles etter EA launch lå på -33% rabatt med en periode hvor spillet nå ligger på full pris.

Skjerpings!
Krafer
I går kl 10:25
456

re 100 Bagger
Stigningstallet synes jeg er begredelig både for EA og FL i det større bildet. For EA er det forsåvidt forståelig men etter FL burde ikke fallet vært så stort som det er.

Var det dette med fakta da. Du burde slå opp det ordet i ordboken snart. Sist uke sammenlignes med uken som startet 06.03.2017 for EA. Conan Exiles kom først på salg 11.04.2017. Da med 20% rabatt. Påskesalget. 33% rabatt var vel først på sommersalget.
Så er vel åpenbart hvem som bør skjerpe seg.
Hektar
I går kl 10:38
431

Det er samme krangel omtrent hver eneste gang du legger ut disse tallene.

Peaket under 20k for første gang på en søndag. Noen som vet hva 3/5 er? Det er ikke akkurat bra retention dette.
Redigert i går kl 10:39 Du må logge inn for å svare
Krafer
I går kl 10:46
416

re Hektar
Er egentlig ganske utrolig at man skal få så mye pepper for å presentere litt fakta om et spesifikt tema. Men blir jo patetisk når man skal argumentere mot fakta ved å servere fiksjon.

Ikke noe problem med at folk har forskjellig oppfatning av betydningen av de fakta som presenteres men har litt problem med å forstå at det skal være så inni gampræva vanskelig å forholde seg til hva som er fakta.
100 Bagger
I går kl 10:52
404

Der.. kryper mannen opp i offerrollen. Når Conan exiles lå på salg til 33% i Mars omtrent på dette tidspunktet.. Så er det vel selvsagt at den uken var fallet mindre? Det er jo analysen din av tallene som er feil. CE faller nå helt normalt på omlag 20% samtidige... Etter EA launch var dette omtrent -30% selv om det var mindre uka de hadde salgskampanjen.

Busted i tull og tøys igjen!
Sente
I går kl 10:53
400

Hvorfor synker antall spillere og spilte timer når vi selger så sinnssykt mange spill, ref Bagger?

Edit:
Pris historikk finner dere her:
https://steamdb.info/app/440900/
Redigert i går kl 10:54 Du må logge inn for å svare
Krafer
I går kl 11:05
376

re 100 Bagger
https://mmoexaminer.com/first-discount-sale-and-updates-for-conan-exiles/

Nei det var ikke noe 33% salg på den tiden. Kom med bevis i tilfelle.
Hektar
I går kl 11:07
372

Han mener før de skrudde opp prisen. Da CE kostet 299,- og så etter lansering 399,-

For han er dette et "salg".
100 Bagger
I går kl 11:08
369

Det var -33%.

Busted!

Krafer
I går kl 11:33
330

re Hektar
Tror ikke det var det han mente men det er sikkert det han later som han mente nå.
Og regner med du også er enig i at å se slik på det er bare tull.

re 100 Bagger
Nei og atter nei. Det var ikke noe salg det var full pris.
Og 299 i forhold til 399 ville vært en reduksjon på 25%.
Redigert i går kl 11:37 Du må logge inn for å svare
Krafer
I dag kl 07:04
154

Ingen endring å spore i utviklingen fortsatt dessverre.

http://i65.tinypic.com/2ecg30y.jpg
http://i63.tinypic.com/t0q0j4.jpg

Torsdag starter Steam summer sale og trenden burde omsider brytes.